«[…]Διαγενομένου του
Σαββάτου, Μαρία η Μαγδαληνή και Μαρία η του Ιακώβου και Σαλώμη ηγόρασαν αρώματα
ίνα ελθούσαι αλείψωσιν Αυτόν[...], μας
πληροφορεί ο Ευαγγελιστής Μάρκος, (κεφ. ΙΣΤ΄, 1) στο εωθινό Ευαγγέλιο της
Κυριακής του Πάσχα, το οποίο αναγιγνώσκεται και την Κυριακή των Μυροφόρων. Η
Σαλώμη ήταν πρώτη εξαδέλφη της Παναγίας, με
σύζυγο τον Ζεβεδαίο και γιους τους Μαθητές του Κυρίου Ιάκωβο και Ιωάννη. Μαρία του Ιακώβου-σύζυγος του Κλωπά (Κλεώπα) ήταν, πιθανότατα, μητέρα του Ιακώβου, γιου
του Αλφαίου, δεύτερου μαθητή Του Χριστού με το όνομα Ιάκωβος. Επικεντρωνόμαστε
περισσότερο στην Μαρία τη Μαγδαληνή, την οποία πολύ εσφαλμένα κάποιοι θεωρούν
«αμαρτωλή».
Ορισμένοι ισχυρίζονται ή πιστεύουν ότι η
Μαρία η Μαγδαληνή ήταν η πόρνη που άλειψε με ακριβό μύρο Τα Πόδια του Ιησού,
λίγο πριν το Πάθος Του, στην οικία του Φαρισαίου. Από τον βίο της δεν προκύπτει
κάτι τέτοιο. Η αγία αυτή της Εκκλησίας μας, καταγόταν από τα Μάγδαλα της
Γαλιλαίας και δεν ήταν αμαρτωλή, αλλά άρρωστη-δαιμονισμένη. Όταν άκουσε ότι
διέρχεται ο Ιησούς από την περιοχή της, Τον ακολούθησε και της θεράπευσε επτά
δαιμόνια. Θεωρείται η δέκατη τρίτη Απόστολος, αφού μετά την κάθοδο του Αγίου
Πνεύματος διακόνησε την πρώτη Χριστιανική Εκκλησία στην Ιερουσαλήμ και μετά
ακολούθησε τον άγιο Ιωάννη το Θεολόγο και Ευαγγελιστή στην Έφεσο, όπου και
πέθανε. Σημειώνεται δε, ότι κανένας από τους τέσσερις Ευαγγελιστές και κανένας από τους Πατέρες της Εκκλησίας δεν αναφέρει,
ούτε "υπονοεί" ότι η Μαρία η Μαγδαληνή ήταν αμαρτωλή.
Σύμφωνα με εκκλησιαστικούς συγγραφείς,
π.χ. τον Θεοφάνη τον Κεραμέα, η Μαρία δεν υπέφερε από επτά δαιμόνια, αλλά από
πάθη της ψυχής, όπως τις αντίθετες ενέργειες της σύνεσης, της σοφίας, της
βουλής, της χριστιανικής ισχύος, της γνώσεως, της ευσέβειας και του φόβου Θεού.
Η γυναίκα που με μύρο και τα δάκρυά της έπλυνε με συντριβή Τα Πόδια Του Ιησού, λίγο
πριν το Πάθος Του στην οικία του Φαρισαίου, δεν ήταν η Μαρία η Μαγδαληνή, αλλά
μία άλλη αμαρτωλή που μεταμελήθηκε. Κατά τον Ευαγγελιστή Λουκά ήταν «γυνή τις
αμαρτωλός εν τη πόλει», που στο συγκεκριμένο Ευαγγέλιο δεν αναφέρεται το όνομά
της (Λουκά Ζ΄ 36). Εξ αιτίας παρερμηνειών του Ευαγγελίου, όμως, έχει
«επικρατήσει» η εντελώς λανθασμένη αυτή άποψη, που είναι και κατασυκοφάντηση
για την αγία.
Φίλη της Μάρθας και της Μαρίας, αδελφών
του Λαζάρου η Ισαπόστολος Μαρία η Μαγδαληνή, ήταν παρούσα στην ανάστασή του,
ένεκα της οποίας στερεώθηκε η πίστη της. Ήταν και από εκείνες τις γυναίκες που
ακολούθησαν Τον Ιησού στη Σταύρωση, στην Ταφή, καθώς και από τις Μυροφόρες που
πήγαν ν’ αλείψουν το Νεκρό Σώμα Του με μύρο στον Τάφο, όπου εκεί πληροφορήθηκαν
από τον Άγγελο ότι έχει αναστηθεί, γεγονότα που αναφέρονται από τους
Ευαγγελιστές. Ήταν, ακόμη, εκείνη που πρώτη είδε τον Αναστηθέντα Κύριο ως
κηπουρό και κλαίγοντας Τον ρώτησε αν είχε πάρει εκείνος το Σώμα του Ιησού από
τον Τάφο. Τότε Τον γνώρισε από Τη Φωνή Του, που την κάλεσε με τ’ όνομά της: «Μαρία».
Λείψανα της αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής
βρίσκονται: Το δεξί της χέρι στη μονή Διονυσίου, το αριστερό της στη μονή
Σιμωνόπετρας και τμήμα του αριστερού ποδιού της στη μονή Εσφιγμένου του αγίου
Όρους. Μικρότερα τμήματα λειψάνων της βρίσκονται στις μονές Αγίου Γεωργίου
Φενεού Κορινθίας και 40 Μαρτύρων Σπάρτης. Λείψανά της βρίσκονται, επίσης, και
σε καθολικές εκκλησίες της Ιταλίας και της Γαλλίας. Πέραν της Κυριακής των Μυροφόρων, μνήμη της τιμάται από την
Εκκλησία μας και στις 22 Ιουλίου.
Απολυτίκιο
της αγίας:
«Χριστώ τω δι' ημάς εκ Παρθένου τεχθέντι, σεμνὴ Μανδαληνή, ηκολούθεις
Μαρία, Αυτού τα δικαιώματα και τους νόμους φυλάττουσα, όθεν σήμερον την
παναγίαν σου μνήμην εορτάζοντες, ανευφημούμεν σε πίστει και πόθω γεραίρομεν».
-------------------------------
Πηγές:
- Κατά
Μάρκον Ευαγγέλιο
-
Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο
-
Ορθόδοξος Συναξαριστής
Επιμέλεια: Νίκος Χρ. Παπακωνσταντόπουλος, 21.7.2020
Επιμέλεια: Νίκος Χρ. Παπακωνσταντόπουλος, 21.7.2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου