Σάββατο 1 Ιανουαρίου 2022

«Γειά μου, πλούτη μου»!


      Με μια πολύ συνηθισμένη έκφραση, αλλά και ευχή που συνηθίζεται στον τόπο μου, και όχι μόνο, κάνω «ποδαρικό» το 2022 στο προσωπικό μου ιστολόγιο, την «γειά μου, πλούτη μου». Η φράση αυτή, επίκαιρη πάντα, και τώρα που η πανδημία «δείχνει τα δόντια της» ίσως πιο επίκαιρη, συνηθίζεται να λέγεται ως «απάντηση» ή «σχόλιο» σε διάφορες ευχές. Ολιγόλογοι κι εδώ οι κοντινοί μας πρόγονοι, πιστοί στο «Λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν», με τη φράση αυτή εννοούσαν «να έχω την υγειά μου, αυτό και μόνο είναι όλα μου τα πλούτη» ή «να έχω την υγειά μου κι αυτό με φτάνει». Άλλη μία παροιμιώδης έκφραση με το ίδιο νόημα, πολύ γνωστή και αυτή στην περιοχή των Καλαβρύτων είναι και τούτη: "Την υγειά μας και ξερό ψωμί", δηλαδή, "να έχουμε την υγειά μας και το ξερό ψωμί μας είναι αρκετό"!
     Για το 2022 που ανέτειλε, λοιπόν, όχι μόνο να ευχηθούμε, αλλά να κάνουμε ότι επιβάλλεται, για να διαφυλάξουμε τον προσωπικό αυτό πλούτο του καθενός μας όσο τίποτα άλλο, αφού μετά την οικονομική κρίση που ενέσκηψε από το 2010, συνηθίζεται πολύ και η έκφραση: «Να είμαστε καλά και όλα μπορούμε να τα παλέψουμε»!
     Καλή χρονιά και γενναιόδωρη στην υγεία και σε όλες τις χαρές!
--------------------------------------------------
 
Σημείωσh 1η: Στην εικόνα της ανάρτησης η προτομή της θεάς Υγείας (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο-φωτογραφία από το διαδίκτυο), που σύμφωνα με την μυθολογία ήταν μία από τιε τέσσερις Ασκληπιάδες-κόρες του θεού της Ιατρικής Ασκληπιού. Οι άλλες ήταν η Πανάκεια, η Ιασώ, η Ακεσώ, ενδεχομένως και η Αίγλη. Αντίγραφα της θεάς Υγείας βλέπουμε συχνά σε ιατρεία και χώρους υγείας.


Σημείωση 2η: Η ανάρτηση είναι αφιερωμένη στον καλό φίλο Βασίλη Καλογερόπουλο, που σήμερα γιορτάζει και στη συνομιλία μας για τις ευχές μου θύμισε τη φράση.
 
Νίκος Χρ. Παπακωνσταντόπουλος, 1.1.2022
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου